Trip ke Tanjung Ringgit Hidden Gem Lombok

Sambungan entri Lombok hari first di sini

cun tak?

Hari kedua di Lombok,kami plan nak ke Gili Trawangan dan bermalam di sana semalam,kami perlu naik speed bot lebih kurang 20 minit dari jeti,so sampai di jeti dalam setengah jam dari hotel,tapi keadaan cuaca tidak mengizinkan untuk kami naik bot,hujan pulak renyai-renyai time tuh memang membahayakan tambah-tambah bawak baby dengan angin kuat,sejukkk..kesian my baby.

So kami terpaksa cancelkan trip ke Gili Trawangan dan tukar ke trip Tanjung Ringgit,harga kena bayar lebih sikit sebab jauh perjalanannyaa...3 jam okeh dari Senggigi..

Fuhh..akhirnya berpeluang jugak pergi ke Tanjung Ringgit yang ohsem,sepatutnya pergi hari first,driver tu tak nak bawak..hangin jerr..takut rosak kereta dia kot,yer nak pergi Tanjung Ringgit harus naik 4x4 baru sedap sikit,tapi kami naik mpv ja ngan pakcik hotel ni...ok jer pun walaupun hazab jugak nak sampai sana..jalannya aduhh..tapi memang berbaloi pergi..percayalahh !!

on d way

Jalan masih belum berturap,inn sya Allah bulan 6 ni dah cantik jalannya..bilang bapak driver..hehe.. jangan risau korang dah tak perlu hadap pengalaman 'mahal' macam kami ni..haha

Perjalanan sememangnya agak mencabar tapi kami di sajikan dengan pemandangan yang indah di sepanjang perjalanan menuju ke Tanjung Ringgit.  Kami melalui beberapa kampung yang kelihatan agak dhaif, terdapat juga kampung yang tidak mendapat bekalan elektrik dan air..bayangkan.. sedih dan menginsafkan..sob..sob

Driver kami cakap dia teringin datang ke Malaysia, sebabnya bagi mereka Malaysia sebuah negara maju yang ada banyak bangunan cantik jadi tak perlu pergi jauh pergi Malaysia jer..gitu bangga jap kami..haha

Hakikatnya masih ada kawasan pedalaman Malaysia yang dhaif macam ni. Tapi still lah kami berbangga menjadi rakyat Malaysia

tetiba jumpa benda alah ni..huhu
sabo ja lah..jalan dalam pembikinan

Jeeva Beloam ni satu-satunya hotel di Tanjung Ringgit...haruslah cantik untuk orang ada-ada sahaja :))

alolo..sedih pa ntah

Setelah berpenat lelah selama hampir 3 jam perjalanan,akhirnya tiba jua di sini...alhamdulillah,cuaca pun elok jer tak hujan..

Subhanallah..kami disajikan dengan pemandangan yang sangat indah,..terpana diriku..

Hanya kami sahaja di situ yer, Hidden gem. Breathtaking view. Lawa sangat weh.

Tiada kata-kata mampu ku ucapkan,terpaku sejenak..biar gambar sahaja berbicara..,hanya kami berempat di situ bersama pakcik driver,sunyi sepi menghayati panorama indah dari atas bukit...rasa cam tak mau balikkk..oh syurga dunia..,bapak tu bilang di situ memang selalu ada orang camping untuk melihat keindahan sunset..di seberang laut ni merupakan sempadan Australia..Darwin kot tak silap..cerr gugel..huhu

Tempat ni masih belum komersial..masih dara lagi,bertuah orang Lombok dikurniakan tempat secantik ini..tapiii masih ada orang Lombok yang tak tahu pun kewujudan Tanjung Ringgit nih..silalah percaya okeh..huhu..jom berposing walau panas membahang..redah jer!!

dah ceriaa...yahoo..bestnya mama

rindunya tempat nih

bertiga

berpayung..panas oihh

Setelah puas bergambar dan lunch bawah pokok..wah heaven.. sambil mendengar deruan ombak gituu

Kami dengan berat hatinya terpaksa turun untuk ke destinasi berikutnya iaitu Pantai Pink,kenapa Pink? sebab pasirnya kaler pink okeh..adalah nampak sipi-sipi colour pinkitu..ahaks.

Nak ke sini dalam 5 minit dari Tanjung Ringgit. di sini pun boleh nak mandi manda dan snorkeling,feveret somi i. Sempat la kami sewa bot sekejap buat ronda-ronda kawasan sambil snorkeling.

ada nampak pink tak pasirnya itu

tenang jer

xde orang

follow gak..sewa bot untuk g snorkeling

syok dia snorkeling

ikan banyakkk

Suami cakap coral banyak yang rare tak penah tengok kat Pulau di Malaysia. Setakat pengalaman snorkeling dia tu kat Pulau Tioman dan Pulau Perhentian.

Jauh jugak g snorkeling somi aku nih nasib lah ditemani pakcik bot,pakcik bot tu la tolong bawak pergi tempat-tempat hot coral yang rare tu..mesti dia expert kan tempat dia..aku hanya mampu melihat sahaja..huhu

dapat gak la pegang star fish...

see the coral...

Nampak tak coral yang maha banyak tuu..aku rasa cam nak melompat terjun jer,nasib la kena jaga my baby ni..sob..sob

Bak kata pakcik bot,coral di sini masih alami belum tercemar gituu berbanding di Gili Trawangan..yup betol sangat,dari atas bot boleh nampak okeh..nangis i

Tunggu dah besar sikit,kita sama-sama snorkeling yer sayang..ayah ngn mama memang hantu snorkeling..hehe

Lebih kurang pukul 5 petang kami bertolak balik...memang best sangat di sini..inn sya Allah ada rezeki lebih boleh datang lagi

belakang tu pura batu bolong
kat bali pun ada kuil ni tapi lebih cantik lah berbanding ni

awek lombok berkenan kat salahuddin :)

pose jap..klia2

somi pun nk gak

bye..bye lombok..sob..sob

naik erl jer

All about Lombok :

- 95% orang Islam so tak yah susah pikir pasal makanan

- Di kenali sebagai pulau seribu masjid..banyak sangat mesjid okeh

- Banyak Gili (pulau kecil) di Lombok,paling femes Gili Trawangan,tapi kalau nak snorkeling dan sewaktu dengannya better pergi Gili Nanggu,kerna masih alami (belum famous)

- Bulan 4-9 best time pergi...laut tenang

- Tempat wajib pergi adalah...Tanjung Ringgit..hehe

- Better menginap di Kuta sebab dekat sikit nak ke Tanjung Ringgit (perjalanan lebih kurang 1 jam 30 minit),kalau menginap di Senggigi lebih dekat dengan Gili Trawangan

- Kalau suka Hiking atau lasak boleh pergi panjat Gunung Rinjani

- Pantai cantik di sekitar Kuta yang wajib pergi antaranya Pantai Kuta,Pantai Mawun,Tanjung Aan..banyak lagi yang cantik sebenarnya,kalau sempat pergi jer...

Okeh,tu je la kot,sekadar perkongsian,moga bermanfaat...:)

1 Ulasan

1. MasyaAllah cantiknya ciptaan Allah..biru airnya

Tak sangka kt lombok pun ada tmpt menarik selalu tahu cerita yg negatif2 je hihi..