Trip ke Lombok Pulau Seribu Masjid







Assalamualaikum...

Dah berbulan blog tak hapdet,bizi dan malas menguasai..
sempat lagi membawa diri ke Lombok..hehe...
Lombok?? ada apa dengan Lombok??apa yang mampu ku katakan..ohsem ok!
Lombok di gelar little Bali gitu

Bali dah femes dan sesak dengan ramai orang so beralih lah ke Lombok yang masih lagi tenang dan tenteram,maybe 5 tahun lagi akan jadi macam Bali

Lombok..sebuah syurga dunia yang tersembunyi
sila masukkan dalam travel list anda yer..hehe

Kami sekeluarga pergi pada pertengahan bulan januari lalu selama 3 hari 2 malam,short trip tak puas rasanya banyakk tempat tak sempat di jelajahi..harus pergi lagi bak kata encik somiku..:) dah lama termimpi-mimpi nak pergi bila melihat keindahan lautnya (kat malaysia banyak jer laut cantik-cantik).

 Iyerr...tapi ada satu tempat yang paling istimewa,paling ohsem..amazing...syurga dunia yang masih belum diterokai,masih dara gitu...hehe,so memang tersangat berbaloi pergi dengan harga tiket + penginapan = rm 500 ++ untuk 2 orang dewasa + baby....berbaloi ok:)

Kami menginap di kawasan pantai Senggigi,lebih happening,banyak kedai makan tapi pantainya kureng sikit berbanding Kuta.

Kuta pulak kurang sikit pembangunannya, tapi ada banyak pantai yang cantik. Kalau nak lagi happening boleh menginap terus di Gili Trawangan yang femes tu,kami belum sempat pergi sob..sob

Lombok ni masih lagi dalam fasa pembangunan. Rata-rata penduduknya masih di belenggu kemiskinan,ada satu tempat tu diorang masih guna sistem barter,tukar barang dengan barang tanpa guna duit,menarik kan. jauh perjalanan luas pemikiran,apapun ku bersyukur menjadi rakyat malaysia :) ok jom menjamu mata melihat keindahan alam di Lombok


3 jam perjalanan tido ja budak kecik ni


Sebelah i tu jejaka Lombok..:) 3 jam setengah perjalanan..haruslah membosankan
sampai jer airport driver dh tunggu. Kami sewa 1 hari dalam 500 ribu rupiah termasuk melawat pulau...tapi servis ke laut jawa okeh,panas ja hati sepanjang perjalanan ke hotel. 

Hari pertama just pusing-pusing pantai sekitar Kuta dengan panas teriknya tak sempat berlama-lama,rasa nak cepat sampai ke hotel jer,penat dengan bawak baby lagi. 




makanan Lombok,nasi pa ntah sedapp








ingat nak wat aksi titanic tas bukit kecik tu..nasib cuaca tak mengizinkan hehe


makcik-makcik bergosip sambil berjualan...


Makcik-makcik tu semua tengah memujuk aku membeli kain batik,songket segala..sampai di kejarnya aku hingga ke kereta..wah menakutkan jer..so sila pandai-pandai melarikan diri yer bila di pantai Kuta ni.

 Budak tu jual pasir dalam botol..kesian kan,itulah sumber rezeki diorang untuk kelangsungan hidup...ermm pantai dah cantik tapi kurang privasi. 




kuta lombok yer bukan kuta bali


pantai kuta

sasak village


dinner..mahaiii



ayam taliwang katanya,,so so ja



Ayam Taliwang ni femes kat Lombok katanya tapi yang ni tak pasti lah sebab tak pedas ponn,lain versi kot,rabak gak la poket makan sini

Ok sambung next entry untuk hari kedua di lombok di sni

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama